باسلام، ورود شما را به گروه آمار دانشگاه فردوسی مشهد تبریک عرض نموده و موفقیت شما را در طول دوره تحصيل، از خداوند منان خواستاریم.  گروه آمار دانشگاه فردوسی مشهد در رتبه بندی شانگهای سال ۲۰۱۸ در رتبه ۱۵۰ تا ۲۰۰ قرار گرفته است. در این رتبه بندی گروه آمار دانشگاه فردوسی مشهد تنها گروه آمار در ایران  بودکه در این فهرست قرار گرفت.   در زیر توجه شما را به معرفی مختصری از دوره كارشناسي آمار و گروه آمار دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد جلب می نماییم.


دوره کارشناسی آمار
دوره کارشناسی آمار برای دو هدف زیر تأسیس شده است:
•    تربیت کارشناس آمار مورد نیاز ادارت، سازمان ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دولتی و خصوصی.
•    تربیت دانش آموختگان در سطح کارشناسی آمار برای ادامه تحصیل در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری جهت ارتقاء و انتقال علم آمار
با توجه به کاربرد این رشته در گردآوری، پردازش، استنباط، مدل سازی و تجزیه و تحلیل انواع اطلاعات و کاربرد آن ها در صنعت، کشاورزی، پزشکی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی، این رشته از اهمیت بالایی برخوردار است. مراکزی نظیر وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار ایران، بانک ها، شرکت های صنعتی و بازرگانی و سایر مراکز دولتی و خصوصی از جمله مراکز جذب دانش آموختگان این دوره اند.


معرفی گروه آمار
دانشگاه فردوسی مشهد از سال 1349 در مقطع کارشناسی آمار، از سال 1366 در مقطع کارشناسی ارشد آماررياضی، از سال 1388 در مقطع کارشناسی ارشد آمار اجتماعی و اقتصادی و از سال 1373 در مقطع دكتری آمار دانشجو می پذیرد. هم اکنون به عنوان یک گروه مستقل در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد فعال است و از خدمات  15 عضو هيأت علمي شامل 6 استاد، 8 دانشيار استفاده می شود. علاوه بر 15 عضو هیات علمی فعال، این گروه از همکاری 7 عضو هیات علمی (3 استاد و 4 دانشیار) بازنشسته نیز برخوردار است.  همچنین تعدادی از اعضاء هیأت علمی سایر دانشگاه ها به عنوان  عضو هسته قطب علمی با این گروه همکاری دارند.
از ابتدای تأسیس رشته آمار، اعضاء هیأت علمی این گروه به عنوان مشاور در صدها رساله و پروژه تحقیقاتی منطقه ای- علمی مشارکت داشته اند. آثار و دستاوردهای اعضاء هیأت علمی گروه در ده سال گذشته بالغ بر 700 مقاله علمی در مجلات معتبر علمی خارجی و داخلی، تألیف و ترجمه بیش از 130 کتاب درسی آماری، دریافت جوایز کتاب سال، دریافت جایزه بهترین مقاله ارائه شده در کنفرانس ها، انتخاب به عنوان اساتید نمونه در سطح دانشگاه و کشور، همکاری با پژوهش های موسسات دولتی و صنایع مختلف، ارائه مشورت های آماری در بسیاری از رساله ها و طرحهای پژوهشی دانشگاه، ارائه و اتمام ده ها طرح پژوهشی، عضویت در کمیته های تخصصی شورای عالی برنامه ریزی، تدوین برنامه درسی جدید کارشناسی آمار دبیری و عضویت در شورای انجمن آمار ایران، عضویت در کمیته برنامه ریزی سال جهانی ریاضیات، همکاری با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، عضویت در شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان خراسان، عضویت در هیأت تحریریه مجلات معتبر علمی پژوهشی خارجی و  داخلی و داوری مقالات  مجلات  معتبر بین المللی می باشد.
در راستای جذب دانشجویان خارجی، در حال حاضر دانشجویانی از کشور های اندونزی، افغانستان، لبنان، سوریه و  عراق  در مقطع تحصیلات تکمیلی در این گروه آموزشی در حال تحصیل هستند.  

قطب علمی گروه آمار دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1379 طی حکمی از طرف معاونت آموزشی وزارت متبوع به عنوان یکی از نامزدهای قطب علمی در این رشته معرفی و درسال  1380 پس از بررسی های لازم از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان تنها قطب علمی آمار کشور تعیین شد.  از سال 1384 این گروه آموزشی با همکاری سه دانشگاه تربیت مدرس، اصفهان و بیرجند   دوره دوم فعالیت قطب را تحت عنوان قطب علمی داده های ترتیبی و فضایی برای یک دوره پنج ساله آغاز نموده است.  برای دوره سوم این قطب از دانشگاه های تهران و رازی کرمانشاه دعوت به همکاری نموده است.  در حال حاضر دوره چهارم  را با عنوان تخصصی  قطب علمی «داده های ترتیبی، قابلیت اعتماد و وابستگی» مشغول فعالیت است. برای اطلاعات به سامانه های زیر مراجعه نمایید.
 
مركز پژوهش هاي آماری به عنوان پل ارتباطی گروه آمار (شامل اعضای هيأت علمی، دانشجويان تحصيلات تكميلی و كارشناسي) پاسخ گوی سؤالات آماری محققين ساير رشته های علمی و مشاور طرح های تحقيقاتی سازمان های دولتی و خصوصی، يكی از مراكز پژوهشی فعال دانشكده علوم رياضی و دانشگاه فردوسی مشهد است.


دانشجویان کارشناسی آمار دانشگاه فردوسی مشهد همواره در مسابقات دانشجویی آمار کشور (سالانه توسط انجمن آمار ایران برگزار می شود) و المپیاد دانشجویی آمار ایران (سالانه توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود)  فعال بوده و رتبه های درخشانی را رتبه کسب نموده اند.

مسابقات دانشجویی (رتبه های تیمی و انفرادی تا رتبه سوم)

المپیاد دانشجویی (تا رتبه دهم)

سال

هادی جباری نوقابی (رتبه دوم انفرادی)

 المپیاد آمار برگزار نشد

79

مصطفی رزمخواه، بهاره خطیب آستانه، نرگس حسینیون

المپیاد آمار برگزار نشد 

80

فاطمه حسینی (رتبه سوم انفرادی)

 المپیاد آمار برگزار نشد

81

نگار اقبال، حسین باغیشنی، سارا جمهوری

 المپیاد آمار برگزار نشد

82

محیا باقی زاده، مهدی روزبه، محمد بلبلیان قالی باف

 المپیاد آمار برگزار نشد

83

احسان ارمز، منصوره روشن نژاد، محمدتقی کامل میرمصطفایی

سیدمحمدتقی کامل میرمصطفایی (رتبه سوم)، سمانه افتخاری مهابادی

(رتبه پنجم)، غلامعلی داورزنی (رتبه دهم)

84

احسان زمان زاده (رتبه اول انفرادی)

احسان زمان زاده (رتبه سوم)

85

الهام زمان زاده ، رضا علیزاده نوقابی، مینا میرشاهی

الهام زمان زاده (رتبه هفتم)

89

زهره پاکدامن (رتبه پنجم)، مرتضی محمدی (رتبه دهم)

90

فاطمه صفائی (رتبه سوم انفرادی)

فاطمه صفائی (رتبه چهارم)، فاطمه رضایی (رتبه هشتم)

91

مریم اروجی (رتبه چهارم)

92

زهرا عسکری (رتبه ششم) ، مریم علیزاده (رتبه دهم)

93

زهرا عسکری، نیلوفر شبانی، امیررضا پورحسینی

زهرا عسکری (رتبه پنجم)، نیلوفر شبانی (رتبه هفتم)

94

ملیحه خیردوست (رتبه پنجم)

95

فاطمه علیزاده (رتبه دوم انفرادی)

فاطمه علیزاده (رتبه دوم)

96

داود تنباکوچی (رتبه دهم)

97

شادی محبی (رتبه نهم)

98